Sunday, 21 December 2014

bunohan review

Sinopsis watak-watak utama dalam filem Bunohan

Bunohan mengenai kisah tragik kasih sayang 3 beradik dan bapa mereka yang semakin tua dan uzur. Kisah ni berlaku di sebuah kampung pedalaman di Kelantan bernama Bunohan (dekat sempadan Malaysia- Thailand). Tiga beradik itu ialah Ilham (lakonan Faizal Hussein) seorang pembunuh upahan, Ilham ni merupakan abang tiri kepada Adil dan Bakar. Adil (Bunga Lalang) lakonan Zahiril Adzim, seorang peninju Tomoi, dan seorang lagi Bakar ialah ahli perniagaan (lakonan Pekin Ibrahim). Dain Said, Pengarah filem Bunohan menjadikan kampung mereka (yang bernama Bunohan) seperti 'pentas' di mana penonton melihat watak dan perwatakan mereka. Rumah usang Pok Eng (Wan Hanafi Su) menjadi 'pentas dalam pentas' yang mengandungi seribu rahsia tentang masa silam Pok Eng bersama arwah isterinya, Mek Yah (Tengku Azura), seorang wanita yang mempunyai ilmu perubatan yang luar biasa. Antara perkara yang amat mengkagumkan dalam filem Bunohan ialah lakonan. Ternyata apa yang timbul di layar adalah watak-watak yang direka Dain Said, dari watak-watak utama sehinggalah ke watak-watak sampingan. Melalui kostum, kelakuan, aksi dan pertuturan mereka, penonton mendapat kepastian bahawa mereka ini bukan pelakon seperti yang dikenali sebelum ini tetapi watak-watak yang menjadi penghuni tetap di kampung Bunohan.






Watak-watak utama filem ini juga diperkenalkan secara tidak langsung oleh watak-watak tanpa nama di awal filem ini secara menyebut nama pelakon yang muncul di kaca televisyen sebuah warung kopi. Selepas bertahun-tahun tidak berjumpa (dan ada yang belum pernah berjumpa), ketiga-tiga mereka pulang ke Bunohan pada masa yang hampir sama tanpa berjanji. Ilham, seorang pembunuh upahan pulang untuk mencari Bunga Lalang yang khabarnya lari menyembunyikan diri di Bunohan. Bakar yang sudah lama menetap di Kuala Lumpur pulang untuk memujuk bapanya supaya menjual tanah di kampung kepada pemaju, manakala Adil seorang peninju tomoi lari bersembunyi selepas enggan meneruskan perlawanan tomoi ‘lawan sampai mati’ yang terpaksa disertainya kerana berhutang.

Watak Ilham seorang pembunuh upahan, bila sedang ‘berkerja’ sangatlah seorang yang tidak beremosi. Tetapi, sekembalinya ke Bunohan,  terdapat banyak  sisi-sisi romantis Ilham yang boleh dilihat. Dirinya menjadi marah apabila mendapat tahu kubur arwah ibunya dialihkan ke tempat lain dan telah mengambil masa berhari-hari untuk meletakkannya semula ke tempat asal. Ilham juga sangat sayangkan darah dagingnya sendiri  tetapi dengan caranya yang tersendirilah. Dalam masa yang sama, dia tidak lupa dengan etika dan peraturan sebagai seorang pembunuh upahan. Ilham hampir membunuh Adil, adiknya sendiri, kerana diupah. Di saat-saat akhir, Ilham rela adiknya terus hidup. Konflik perasaan dan jiwa yang dihadapi Ilham diperkuatkan lagi dengan visual yang cukup menggambarkan sisi perwatakannya yang gelap berlatarkan ombak besar, bayang cahaya bulan, gumpalan awan hitam dan wajah bersalut peluh jantan yang tidak pernah henti menitis.

Watak Bakar pula nampak baik dari segi rupa-mat belia, pakai cermin mata, baju ke dalam, dan seorang guru. Tapi Bakar sangat tamak dan licik sehingga sanggup mengkhianati keluarganya sendiri. Bakar yang begitu terdesak untuk merampas tanah pusaka dari ayahnya, sanggup melakukan sesuatu yang terkeluar dari pemikiran orang yang normal.



Watak Adil pula seorang peninju tomoi dan merupakan adik paling bongsu, dia melarikan diri dari kampung kerana merajuk dan terasa kurang mendapat kasih sayang dari keluarga. Bila berjumpa dengan bapanya selepas 5 tahun, hal itu juga yang diungkit. Selain itu, dia juga sedar yang dia menjadi buruan abangnya sendiri berada dalam dilema untuk mengetahui asal-usulnya sendiri.
Seterusnya bapa 3 beradik tersebut, iaitu Pak Eng yang merupakan bekas Tok Dalang yang handal di kawasan tersebut tetapi merupakan seorang  kaki perempuan. Walaupun tidak lagi aktif bermain wayang kulit, Pak Eng masih mempunyai ‘ilmu’ yang kemudiannya diturunkan kepada Adik, iaitu anak lelaki jirannya.

 Arwah ibu Ilham (lakonan Tengku Azura) dikatakan sebagai pawang wanita handal di Bunohan. Seorang primadona main puteri yang juga pawang terkenal pada penghujung cerita merungkai setiap persoalan yang melibatkan mitos buaya putih dan misteri semangat pada seorang budak, anak jiran mereka. Di situlah letaknya cinta paling agung yang terbina dari sebuah keruntuhan.Ilham sangat sayang dan arif dengan rahsia ibunya. Dia amat yakin yang ibunya akan ‘kembali’ .


Dalam filem bunohan tidak mempunyai pelakon wanita kecuali Tengku Azura iaitu yang membawa watak arwah ibu Ilham. Hal ini munkin kerana  filem ini  ingin  menonjolkan sistem sosial ‘patriarchy‘ yang sememangnya wujud di dalam masyarakat kita .

jUsT sHaRiNg

No comments:

Post a Comment

Elsa - Disney's Frozen