Talentime
ialah sebuah filem arahan Yasmin Ahmad, dan merupakan yang terakhir dalam
hayatnya, yang ditayangkan di pawagam Malaysia selama sebulan mulai 26 Mac
2009, dan ulang tayangnya disiarkan pada 13 hingga 19 Ogos sempena memperingati
pemergian Yasmin pada 25 Julai.
Seperti
filem-filem arahan Yasmin yang lain, filem Talentime memaparkan kisah hubungan
cinta tanpa mengira kaum, agama atau latar kebudayaan seumpamanya.
Tatkala negara dilanda krisis hubungan kaum,
Allahyarham Yasmin Hamid telah menjadikan Talentime sebagai penghubung antara
kaum menerusi karyanya itu. Filem ini juga berjaya mengetengahkan elemen
perpaduan melalui hubungan persahabatan dan perintaan remaja tanpa mengira
kaum. Atas unsur-unsur inilah, filem ini dipilih sebagai pemenang ketika
kerajaan memperkenalkan gagasan I Malaysia bagi menyatupadukan kaum.
Antara yang
menarik dalam Talentime ialah bukan
sekadar kisah pencarian bakat seperti diari Akademi Fantasia ataupun OIAM
Diaries dan yang sekufu dengannya. Bukan sekadar cerita, malah terdapat
sindiran-sindiran halus dan realiti kehidupan yang benar-benar berlaku di
sekeliling kita.
Sebagai
contoh, watak kecil seperti Mei Ling membawa mesej yang besar. Mei Ling
merupakan orang Cina yang menjadi orang gaji di rumah keluarga Melayu. Mei Ling
memeluk Islam. Mei Ling bukan masuk Melayu atau menjadi orang Arab. Mei Ling
dipandang jelik oleh Datin Kosong (ops Kalsom) kerana Mei Ling tiada nama yang
bunyi Melayu atau Arab. Walhal, hakikatnya, Mei Ling nampak lebih Islam
daripada Datin Kosong atau Kalsom.
Begitu juga
sindiran pelajar Cina,Kahoe terhadap Hafiz lakonan Shafie Naswip. Dia memerli
orang Melayu walau selemah mana sekalipun, suatu hari kelak pasti akan dibantu.
Realitinya, itu yang berlaku dalam negara kita, di mana orang bumiputera
mendapat hak keistimewaan tertentu. Yang penting, Yasmin menekankan aspek
perpaduan dan bersatu-padu di kemuncak cerita ini.
Hakikatnya,
kini sudah ada sistem meritokrasi menggantikan sistem kuota bagi kemasukan
pelajar ke institusi pengajian tinggi. Rentetan masalah sebenarnya tak berakhir
di sini. Benar, Mungkin orang Melayu 'ditolong' sehingga ke tahap masuk
universiti. Tetapi realitinya di alam pekerjaan terutama sektor swasta, orang
Cina terutamanya memiliki peluang dan ruang pekerjaan yang lebih luas.
Sesetengah syarikat tanpa segan silu meletakkan syarat fasih berbahasa Mandarin
untuk diambil bekerja. Hal ini menunjukkan keadilan .
Cerita ni
ada segala ramuan yang ada dalam perpaduan kaum. segala rasa dapat dirasa.
Pahit, manis, masin, kelat, masam dan sebagainya. Setiap watak utama,
dihidupkan dengan jayanya oleh setiap pelakon tak kira pucuk muda seperti Jac,
Pamela dan Mahesh termasuk watak-watak tempelan ataupun kemunculan istimewa
seperti watak Ida Nerina dan Mei Ling
Dalam
Talentime tidak sah pula kalau tidak sebut mengenai lagu yang melatari cerita
ini. Lagu Urdu, O re piya dendangan Rahat Fateh Ali Khan sememangnya mempunyai
unsur kesepaduan dan penyatuan bangsa. Lagu yang sungguh indah melodinya
termasuk maksudnya. Begitu juga lagu-lagu ciptaan Pete Teo yang dinyanyikan
oleh Atilia dan Aizat dengan begitu merdu sekali.
Dari sudut
jalan cerita. Filem Yasmin memang tidak ‘klise’.
Maksudnya, kita tidak boleh mengagak perjalanan plot cerita yang selanjutnya. pujian harus diberikan kepadanya kerana berada
di kelas tersendiri.
Filem Talentime ialah filem berjiwa Malaysi. Hal ini kerana
dalam filem ini terdapat kaum melayu, cina, dan india dan begitu juga Malaysia yang
terdiri daripada pelbagai kaum. Ada orang Melayu, Cina, India tidak lupa juga
mereka yang wujud hasil 'kahwin campur'. Dan sebuah sekolah menengah menjadi
saksi bagaimana kaum-kaum ini hidup bermasyarakat di bawah satu bumbung
sekolah. Mungkin inilah dikatakan bangsa Malaysia. Secara peribadi, saya tidak berasa
bangga sangat lahir sebagai Melayu, tetapi sangatbersyukur sangat-sangat lahir
sebagai Muslim.
Talentime
cuba memecahbelahkan dinding penghalang ataupun 'divider' antara orang Melayu,
Cina dan India. Kita dapat menyaksikan betapa 'prejudis'nya kaum lain terhadap
kaum kita dalam filem ini. Dan tanpa kita sedari, kita tak dapat menghalang
kuasa cinta. Kerana cinta tak kenal siapa. Cinta tak kenal suku bangsa kaum
sesiapa seperti cinta yang wujud antara Mahesh dan Melor. Cinta tak kira usia
sebagaimana watak Mak Hafiz merasai manisnya cinta di saat-saat genting. Dan
cinta juga tak kenal rupa paras dan fizikal seperti Cikgu Adibah yang besar
juga mempunyai peminat.
Mengenai
aspek lakonan, rata-rata pelakon yang dipilih Yasmin memang mengesankan. Teraju
utama, Mahesh dan Pamela mulanya tampak kekok dan agak janggal, namun lama
kelamaan 'chemistry' mereka menyerlah terutama ketika 'klimaks'. Dan babak
paling menarik semestinya cara mereka berkomunikasi. Mahesh yang pekak dan bisu
menggunakan henfon menulis SMS supaya Melor faham. Ia sangat bermakna dan pujian seharusnya diberikan kepada Mahesh,
yang membuktikan 'silence' memberikan jiwa kepada lakonannya. Ekspresi wajahnya
memang kelihatan hidup.
Jaclyn
Victor tidak menghampakan. Jac boleh pergi jauh sekiranya diberikan watak yang
lebih menonjol dan mencabar. Shafei Naswip usah dipertikaikan wibawanya. Kali
ini, si 'Mukhsin' ber'speaking' selaras dengan watak Hafiz yang pandai (dapat
markah 100% dua kali) dan berbakat mencipta dan menyanyikan lagu BI. watak ibu
Mahesh lakonan Sukarnia. Penjiwaan yang begitu emosi sekali.
Dalam
Talentime seperti filem Yasmin terdahulu, sekali lagi menjadikan Ipoh sebagai
lokasi wajib. Yasmin beritahu kepada wartawan, memandangkan Ipoh merupakan
tempatnya dibesarkan, maka segenap ceruk dan pelusuk Ipoh yang menarik untuk
disinematografikan bukanlah suatu rahsia baginya. Yasmin menggunakan latar
tempat sebuah kampung yang terpencil di ibu kota, yang di dalamnya mengandungi
sebuah keluarga yang hidup secara harmoni dan ada ketikanya bergolak dengan
kehidupan masing-masing. Keharmonian masyarakat dalam keluarga Harith ( anaknya
Melur ) di gambarkan secara aman dan penuh dengan kemesraan antara bapa dan
anak, ibu dan anak dan keluarga dengan pembantu rumah adalah salah satu
gambaran realiti yang benar-benar berlaku dalam masyarakat Malaysia.
Walaupun
mesranya sebuah keluarga tersebut, tetapi masih ada lagi kaum yang begitu
prejudis terhadap kaum lain. Ini di gambarkan oleh Yasmin melalui kehidupan
keluarga Mahesh yang bergolak dengan dua situasi iaitu, pertama, Kehidupan
silam pak cik saudaranya yang pernah menjalinkan hubungan dengan seorang wanita
Indian-Muslim ( diceritakan melalui ibu Mahesh kepada Bhavani), kedua,
pergolakan perasaan anaknya, Mahesh terhadap rasa cintanya pada gadis melayu
bernama Melur, lakonan Pamela Chong.
Apakah
seseorang yang memeluk agama islam perlu menukar namanya menjadi seperti
islam?. Itulah yang cuba dipersoalkan Yasmin melalui Talentime, di mana
persoalan tersebut cuba ditimbulkan melalui watak Datin Kalsom, lakonan Ida
Nerina semasa dalam perjalanan mereka menuju ke Genting bersama keluarga Harith
dalam sebuah kereta.
Dalam situasi ini, Datin Kalsom mempersoalkan
apakah Mei Ling yang memeluk islam tidak menukar namanya menjadi islam. Ini
dijawab Yasmin melalui karektor ibu Melur lakonan Mislina Mustaffa, di mana
beliau memberikan jawapan bahawa 'Mei Ling memeluk islam bukannya bertukar
menjadi melayu'. Ini bermakna, Yasmin mengkritik secara jelas pemikiran rakyat
Malaysia keseluruhannya yang begitu prejudis kepada kaum lain sekiranya mereka
bertukar agama, dan tidak bertukar nama. Dalam Talentime, isu ini digambarkan
secara komedi di mana garapan tersebut tidak menjadi kontroversi, malahan ia
sebuah kritikan yang agak mendalam.
Yasmin Ahmad
sedaya-upaya memasukkan isu-isu dan mesej-mesej yang menarik dalam filem ini.
Baik mesej agama, perpaduan,kekeluargaan dan mengenai politik. terlalu banyak
elemen yang di masukkan yang membuatkan filem ini punya pelbagai warna. Setiap
watak dan kumpulan watak membawa dan mendukung satu mesej atau isu.
very nice
ReplyDelete