PENGENALAN
Bangsa Thai merupakan
bangsa hebat yang mempunyai sejarah kegemilangannya yang tersendiri .Mereka berjaya
mendirikan kerajaan yang kukuh dari segi politik, ekonomi dan sosial. Antara
empayar kerajaan agung yang berjaya dibina oleh bangsa Thai termasuklah kerajaan
Sukhothai dan Ayudhya.
Sukhothai merupakan
kerajaan Thai yang kedua dibentuk selepas kejatuhan kerajaan Nan Chao sekitar
tahun 1238-1348. Ayudhya pula muncul selepas Sukhothai mengalami zaman
kemerosotan sekitar tahun 1347-1767 Masihi. Sukhothai membawa maksud Thai yg
Bahagia . Zaman pemerintahan kerajaan Sukhothai dianggap sebagai zaman keemasa
oleh bangsa Thai. Sukhothai mencapai kegemilangan semasa dibawah pemerintahan
rajanya bernama Ramkhamhaeng. Namun kemerosotan kerajaan Sukhothai berlaku
dengan pantas sama seperti bagaimana Sukhothai mencapai kegemilangannya. Sukhothai
mengalami zaman kemerosotan dan kejatuhan semasa dibawah pemerintahan cucunda
Ramkhamhaeng yang bernama Lue Thai. Kerajaan Ayudhya pula mula bangkit lalu
membina sebuah empayar kerajaan yang hebat.Nama lengkapnya ialah Phra Nakhon Si
Ayudhya juga dikenali dgn nama City of Water. Kerajaan Ayudhya Diasaskan oleh
raja pertamanya yang bernama Raja Ramadhipati . Raja Ramadhipati memulakan
pengasasan kerajaan Ayudhya dengan memaksa Lue Thai supaya mengakui
pertuanannya. Ayudhya berjaya menjadi satu empayar bangsa Thai yang kukuh
sehinggalah mengalami kejatuhan akibat daripada masalah perebutan takhta serta mendapat
tentangan yang hebat dari kerajaan Burma dan Chiengmai. Kerajaan Sukhothai dan
Ayudhya mempunyai kepentingan yang sangat besar kepada sejarah Asia Tenggara .Antara
kepentingan yang akan dikaji dalam penulisan ini termasuklah kepentingan
terhadap kecekapan pemerintah, sistem pemerintahan, perundangan, hubungan luar,
ekonomi.
1
KEPENTINGAN
DARI SEGI KECEKAPAN PEMERINTAH
SUKHOTHAI
PEMERINTAHAN
RAMKHAMHAENG
Disebut sebagai Rama
yang Berani dan anak kepada Raja Indrapatindraditya. Beliau berjaya menamatkan
peperangan dengan Putera Chot untuk mendapatkan bandar Tak yang berlangsung
sejak dari zaman pemerintahan ayahnya. Selain itu, beliau dapat menamatkan
permusuhan di Sukhothai dan menjadikan Sukhothai sebuah kerajaan lebih kuat dan
luas kawasan takluknya yang merangkumi Phre, Nan, Luang Phrabang, Phitsanulok,
Lomsak, Vien Chang, Nakhom Sawan, Suwan Phumi, Ratburi, Petchaburi, Nakhom
Sritammarat, Raheng, Mesot, Tennaserim, Tavoy, Martaban, Taungoo dan Pegu .
Beliau dianggap sebagai raja yang mempunyai keperibadian tinggi. Zaman
pemerintahannya dikatakan sebagai “punca tamadun Siam”1. Seterusnya,
beliau menunjukkan bahawa beliau menginginkan kerajaan yang bebas dari sebarang
desakan, dikawal oleh kesaksamaan dan baginda dianggap sebagai Lord Father oleh
penduduk Sukhothai kerana sikap baginda yang baik hati. Beliau juga menyediakan
loceng besar di bandar Sukhothai supaya rakyat boleh membunyikan loceng
tersebut jika rakyat menghadapi sebarang masalah dan baginda sendiri akan
menyelesaikan masalah tersebut . Baginda menggunakan prinsip cepat tetapi
berhati-hati dalam pemerintahan . Dalam membina empayar yang luas, Ramkhamhaeng menggabungkan unsur diplomasi dan
juga paksaan.
1 Thongchai
Winichakul, 1997. Siam Mapped (University of Hawai’I Press,) hlm. 21-22.
2
PEMERINTAHAN LUE TAI
Kecekapan pemerintahan
yang seterusnya dapat dilihat semasa zaman pemerintahan Lue Tai iaitu cucunda
Raja Ramkhamhaeng. Lue Thai merupakan seorang wazir di Sri Sajjanalaya semasa
pemerintahan ayahandanya iaitu Raja Loe Tai. Kecekapan pemerintahan Lue Tai
dapat dilihat selepas kemangkatan ayahnya Loe Tai . Beliau dapat menenteramkan
huru -hara yang tercetus selepas kemangkatan
ayahandanya di Sukhothai. Beliau merampas bandar Sukhothai lalu
mengisytaharkan dirinya sebagai Raja Dharmaraja II. Lue Tai mempunyai
keperibadian yang tinggi walaupun beliau kurang agresif dalam hal hal perluasan
kuasa dan ketenteraan. Selain itu, beliau merupakan seorang pemerintah yang
sangat mencintai keamanan serta tidak
suka akan kekerasan. Beliau terkenal dengan sikap keperimanusiaan yang tinggi
contohnya dalam melayan banduan di penjara . Ramai sarjana mengemukakan
pendapat bahawa Lue Tai tidak cekap memerintah, namun begitu Lu Tai merupakan
pemimpin yang banyak memberikan sumbangan kepada rakyatnya dari segi pembinaan
bangunan, penghasilan kalendar, pengajaran subjek astrologi serta menjadi
pengarang kitab astronomi berjudul “Traibhumikatha”
PEMERINTAHAN RAJA
TRAILOKNAT
Kerajaan Ayudhya
membariskan ramai pemerintah yang cekap dan berwibawa namun Raja Trailoknat
merupakan salah satu pemerintah yang paling banyak memberikan sumbangan
berdasarkan kecekapan dalam pemerintahannya. Antara kesemua pemerintah kerajaan
Ayudhya, Trailoknat merupakan raja yang paling menonjol sekali dalam hal hal
kecekapan pemerintahan.
3
Beliau seorang raja
yang terkenal dalam pentadbiran serta sangat patuh pada agama. Perlakuan Raja
Trailok yang dapat membuktikan bahawa beliau seorang raja yang cekap dalam
pemerintahan ialah apabila beliau mewujudkan satu sistem pemusatan dalam
petadbiran. Kecekapan beliau juga terserlah apabila beliau tidak lagi
memberikan kebebasan yang luas dalam hal hal seperti pengawalan kewangan dan
hal ehwal dalam negeri kepada pihak wilayah tetapi sebaliknya kerajaan pusat
yang diberikan kuasa penuh untuk mentadbir perkara-perkara tersebut . Dalam
menghadapi serangan daripada musuh iaitu Chiengmai, Raja Trailok memindahkan ibu
kota Ayudhya ke Phitsanulok. Beliau melantik putera sulungnya iaitu Raja
Boromoraja sebagai pemangku raja di Ayudhya walaupun ibu kota Ayudhya tidak
lagi berada di situ. Beliau dan putera bongsunya iaitu Putera Intharaja pula
berpindah ke Phitsanulok pada 1463 dan hal ini membuktikan bahawa Raja Trailok
sangat cekap dalam pemerintahan dan beliau tidak mahu pengaruh serta kuasanya
berkurang sedikit pun di Ayudhya2 . Raja Trailok juga merupakan
individu yang bertanggungjawab memperkenalkan jawata Maha Uparat (
Pemangku/Timbalan Raja). Hal ini dapat memudah kan beliau dalam mentadbir
kerana beliau telah melantik anaknya iaitu Putera Jettha sebagai Maha Uparat di
Phitsanulok ( kawasan utara Ayudhya ) .
Dengan itu, Ayudhya
dibahagikan kepada dua kawasan pentadbiran yang mana bahagian utara ditadbir
oleh Jettha sebagai Maha Uparat dan di bahagian Ayudhya itu sendiri ditadbir
oleh Boromoraja
2 Rosalie
Triolo, 1998. A Thai Journey (Carlton:
Curriculum Corporation), hlm. 17
4
KEPENTINGAN
DARI SEGI SISTEM PEMERINTAHAN
SUKHOTHAI
RAJA RAMKHAMHAENG
Bagi kerajaan
Sukhothai, Raja Ramkhamhaeng merupakan individu yang perlu diberikan perhatian
kerana beliau banyak menyumbang pembaharuan dalam sistem pemerintahan kerajaan
Sukhothai. Beliau memerintah selama 40 tahun. Ramkhamhaeng merupakan seorang
pemerintah yang mengamalkan sistem demokrasi dalam pemerintahan. Beliau
melakukan pembahagian wilayah bagi melicinkan pentadbiran. Setiap wilayah akan
mempunyai kawasan pentadbiran sendiri yang dipanggil Muang. Disamping itu, beliau
melakukan pembaharuan yang mana putera raja perlu memerintah kawasan luar
bandar seperti Phrau dan Tennaserim . Ramkhamhaeng juga melantik penasihat
untuk menasihati dan membantu beliau dalam hal hal pentadbiran Sukhothai . Seterusnya,
Bbeliau tidak memusatkan kuasa sama ada dari segi politik, ekonomi mahupun
kebudayaan dalam satu negeri sahaja. Beliau tidak memusatkan kuasa kerana
beliau tidak mahu adanya perbezaan ketara antara kawasan bandar dengan kawasan
luar Bandar.
Dalam konteks hierarki
sosial, semasa pemerintahan Ramkhamhaeng, beliau menjadikan Mongol sebagai
model. Selain itu, beliau sendiri memperakui dirinya sebagai Pho Khun (ayah
kaum) bagi masyarakat Sukhothai serta anak-anak raja dan orang besar pula
sebagai Luk Khun (putera kaum).3
3 Ooi
Keat Gin, 2004. Southeast Asia (United States of America:Data Publicator), hlm
17-19.
5
AYUDHYA
RAJA TRAILOKNAT
Sekali lagi Raja
Trailok merupakan individu yang diberi fokus dalam kepentingan sistem
pemerintahan di Ayudhya. Semasa pemerintahannya, beliau mengasingkan
pentadbiran tentera dengan pentadbiran awam . Pegawai –pegawai kanan Ayudhya
diberi tugas untuk mengetuai jabatan-jabatan yang mengawal hal ehwal seluruh
negeri. Antara jabatannya ialah kementerian hal ehwal dalam negeri yang
diketuai oleh Perdana Menteri, kementerian kerajaan tempatan yang menjaga
bandar dan hal ehwal Ayudhya, kementerian kewangan yang bertanggungjawab ke
atas hal perdagangan luar negeri, kementerian pertanian yang mengawal hal
pertanian dan sewaan tanah serta kementerian istana yang mengawal hal ehwal
istana dan keadilan. Pentadbiran tentera pula diketuai oleh individu yang
dipanggil Kalahon. Pentadbiran tentera dibahagikan kepada jabatan dan tiap-tiap
jabatan diketuai oleh pegawai yang tarafnya sama dengan menteri. Antara jasa
Raja Trailok yang paling besar dalam sistem pemerintahan ialah pengenalan Dasar
Sakdi Na. Dasar ini menentukan dengan tepat jumlah tanah yang boleh dimiliki
oleh putera raja, pegawai-pegawai dan orang awam. Dasar ini sekaligus merombak
sistem turun temurun masyarakat Siam yang mana dahulunya jumlah keluasan tanah
diberikan mengikut status sosial seseorang. Contohnya, seorang Chao Phya atau
ketua yg memegang jawatan penting dibenarkan memiliki antara 1000 – 4000 ekar
tanah dan orang biasa boleh memiliki tanah sebanyak 10 ekar sahaja. Dasar Sakdi
Na pada masa yang sama memberikan nilai moral kepada masyarakat Siam. Hal ini
kerana jika mereka membuat salah atau diseksa oleh seseorang maka ganti ruginya
akan dikenakan mengikut sistem Sakdi Na. Pada zaman pemerintahan Raja Trailok
juga pegawai kerajaan tidak dibayar gaji dan mereka menanggung kehidupan dari
hasil yang diperuntukkan kepada mereka.
6
KEPENTINGAN
DARI SEGI PERUNDANGAN
SUKHOTHAI
RAJA RAMKHAMHAENG
Dari segi perundangan,
Raja Ramkhamhaeng perlu diberikan focus. Beliau banyak mengambil konsep dan
prinsip undang-undang dari Khmer lalu diadaptasi sesuai dengan kehidupan
masyarakat Siam. Ramakhamhaeng melantik ketua Sagharaja untuk menasihati beliau
dalam merangka undang-undang yang adil supaya rakyat dapat menumpahkan taat
setia kepada raja. Pada 1283, Ramkhamhaeng telah membuat satu skrip
undang-undang yang tidak boleh dihapuskan. Skrip ini dipahat pada batu yang
diberi nama Stone Pillar yang tingginya beberapa meter dan menggunakan bahasa
yang dapat difahami rakyat. Beliau juga menekankan 5 prinsip Buddhisme terhadap
rakyatnya. Walaupun 5 prinsip ini bukanlah suatu undang-undang akan tetapi
ianya seakan menjadi pegangan atau undang-undang tidak langsung kepada
masyarakat Siam ketika itu.
Antara 5 prinsip
Buddhisme yang ditekankan oleh Ramkhamhaeng ialah jangan membunuh, jangan
menipu, jangan mengadakan hubungan sulit, jangan mencuri dan jangan minum arak.
5 prinsip ini dikatakan menjadi asas dan dasar dalam pembentukan masyarakat
Siam waktu itu.
4 Thongchai
Winichakul, 1997. Siam Mapped (University of Hawai’I Press,) hlm.
7
AYUDHYA
RAJA RAMADHIPATI 1
Beliau telah menulis 7
jilid buku berkaitan cabang perundangan negara. Jilid pertama buku tersebut
berkaitan undang-undang saksi yang siap ditulis pada 1350, kedua berkaitan
undang-undang kesalahan terhadap kerajaan dan siap ditulis pada 1351, ketiga
berkaitan undang-undang pendakwaan yang siap ditulis pada 1355, keempat
berkaitan undang-undang penculikan yang siap disusun pada 1356, kelima
undang-undang jenayah terhadap rakyat yang siap disusun pada 1357, keenam
undang-undang mengenai perompakan yang mempunyai dua versi iaitu satunya siap
dicatat pada tahun 1350 dan satu lagi siap dicatat pada tahun 1366, ketujuh
undang-undang rampai –rampai yang siap disusun pada 1359 dan terakhir ialah
undang-undang suami isteri yang siap disusun pada 1359.
RAJA TRAILOKNAT
Raja Trailok tidak
kurang pentingnya dalam sejarah perundangan kerajaan Ayudhya. Beliau merupakan
individu yang bertanggungjawab dalam memperkenalkan undang-undang Kot Monthien
Ban atau lebih dikenali sebagai Undang-undang Istana. Melalui undang-undang ini
dinyatakan tentang bilangan negeri-negeri yang tunduk di bawah kerajaan Ayudhya.
Undang-undang ini juga
menetapkan jenis-jenis persembahan yang dihantar oleh negeri-negeri yang berada
dibawah naungan Ayudhya . Antara jenis persembahan yang dihantar termasuklah
bunga emas dan bunga perak. Undang-undang ini turut menentukan taraf anggota
istana termasuk permaisuri, puteri raja, jenis-jenis perayaan, upacara tugas
pegawai-pegawai dan denda-denda tetap.
8
KEPENTINGAN
DARI SEGI EKONOMI
SUKHOTHAI
Dari segi ekonomi,
kerajaan Sukhothai menjalankan kegiatan perdagangan, perusahaan tembikar,
perikanan dan pertanian. Di dalam buku The Ceramic Wares of Siam, ada
dinyatakan bahawa pusat tembikar sudah lama wujud di Sukhothai sebelum
munculnya pengaruh China lagi. Hal ini dapat dibuktikan melalui penemuan
tapak-tapak membuat tembikar. Tembikar dari Sukhothai suatu ketika dahulu
mendapat permintaan tinggi dan dieksport ke luar negara. Selain itu , Sukhothai
turut menjalankan aktiviti perdagangan dengan China. Perdagangan dijalankan
sekitar abad ke 13-19 dengan menggunakan jong dan tongkang
Raja Ramkhamhaeng
menghadiahkan ufti sekali dalam tiga tahun kepada kerajaan China kerana
kerajaan China tidak mengenakan cukai terhadap pedagang Siam. Dengan berlakunya
aktiviti perdagangan, Raja Ramkhamhaeng telah memperkenalkan sistem matawang
iaitu matawang Bullet Coins dan matawang yang menggunakan kulit siput Kowri.
Menurut buku Coinage of
Siam yang ditulis oleh Le May, penduduk utara Sukhothai menggunakan gelang
sebagai matawang kerana gelang mudah untuk dibawa bagi mereka yang tinggal di
pedalaman . Bagi penduduk sebelah selatan pula, mereka menggunakan Bullet
sebagai matawang kerana mudah dibawa ketika menaiki bot. Aktiviti pertanian
padi pula berlaku di sekitar lembah Sungai Chao Phraya. Pertanian berjalan
dengan rancak kerana tiada cukai yang dikenakan.
Selain pertanian,
penduduk Sukhothai turut menjalankan aktiviti ekonomi seperti menternak lembu,
ayam, itik dan khinzir.
9
AYUDHYA
Antara kegiatan ekonomi
yang dijalankan oleh masyarakat di Ayudhya ialah pertanian padi. Ayudhya
mempunyai tanah yang subur serta dikelilingi oleh sungai-sungai yang dapat
membekalkan sumber air untuk penanaman
padi. Menurut catatan Khaihaikan Chao Krungkao, beras dan ikan adalah merupakan
produk ekonomi utama masyarakat Ayudhya. Kegiata perdagangan juga turut
berlangsung di Ayudhya sebagai salah satu sumber ekonomi.
Ayudhya menjadi pusat
perdagangan barang-barang sama ada untuk dieksport ataupun diimport. Keuntungan
yang diperoleh melalui perdagangan akan terus diberi kepada perbendaharaan raja.
Raja Ayudhya dikatakan memonopoli perdagangan dalam negara serta dapat mengaut
keuntungan yang banyak
Hal ini mendatangkan
perasaan cemburu kepada para pedagang luar seterusnya mereka berusaha untuk
memusnahkan monopoli raja dalam perdagangan.
Kerajaan Ayudhya juga
menjalankan perniagaan dengan kerajaan China dengan menjual kayu wangi dan
dibalas dengan sutera dari China. Kerajaan Ayudhya pada masa yang sama telah
menunjukkan corak perdagangan dengan menumpukan hasil pengeluaran tempatan
seperti hasil hutan yang di dapati dari kawasan takluknya seperti Pagan, Lanna
Thai dan Kemboja.
5 Thongchai
Winichakul, 1997. Siam Mapped (University of Hawai’I Press,) hlm.16
10
KEPENTINGAN
DARI HUBUNGAN LUAR
SUKHOTHAI
RAJA RAMKHAMHAENG
Semasa zaman
pemerintahan Raja Ramkhamhaeng, beliau telah menjalinkan hubungan secara
langsung dengan China. Hal ini dapat dibuktikan melalui kehadiran seorang wakil
bangsa Cina bernama Haw Chow Chi yang tiba di Sukhothai untuk merundingkan
perjanjian bagi menamatkan permusuhan antara Siam dan China.
Pada masa yang sama
Ramkhamhaeng turut giat mengeratkan hubungan Sukhothai dengan negeri-negeri di
sebelah utara seperti Chiengrai dan Phayao. Dalam kitab lama bangsa Thai ada
menyebut bahawa Ramkhamhaeng , Raja Mangrai, Khum Ngam Muong iaitu pemerintah
Chiengrai dan pemerintah wilayah Phayao pernah bertemu di suatu tempat indah
untuk membincangkan satu pakatan persahabatan yang suci. Ramkhamhaeng juga
dikatakan menjalinkan hubungan dengan kerajaan Sri Lanka berikutan minat beliau
yang mendalam terhadap agama Buddha Theravada.
RAJA LOE TAI
Semasa zaman
pemerintahan Loe Tai, beliau pernah menghantar delegasi ke Cua Rao Pass di
Indochina untuk menyambut kedatangan Maharaja Dai Viet iaitu Tran Hien Hong
yang sedang berkempen menentang kerajaan
Ai-Lao. Hubungan Sukhothai dengan Ceylon iaitu pusat agama Buddha utama
juga semakin rapat semasa zaman pemerintahan Loe Tai. Hubungan ini terjalin
berikutan keperibadian Loe Tai sendiri yang sangat berminat terhadap agama
Buddha.
11
AYUDHYA
RAJA BOROMORAJA 1
Perkembangan hubungan
luar telah berlaku semasa zaman pemerintahan Raja Boromoraja 1. Buktinya,
semasa pemerintahan Hongwou iaitu Maharaja Dinasti Ming 1, Raja Boromoraja 1 telah menghantar wakilnya
ke sana . Hal ini bertujuan untuk memberitahu bahawa beliau telah mengambil
takhta pemerintahan daripada Raja Ramesuen yang tidak cekap dan berwibawa dalam
pemerintahan.
RAJA INTHARAJA 1
Semasa zaman
pemerintahan Raja Intharaja 1 pula, beliau telah menjalinkan hubungan erat
dengan Maharaja China. Beberapa perwakilan telah dihantar oleh Intharaja ke
China begitu juga dengan kerajaan China. Sebelum beliau menjadi raja lagi,
beliau sudah beberapa kali melawat negara China. Selepas menjadi raja beliau
mengekalkan hubungan baik dengan dengan Maharaja Yonglo (Maharaja ketiga dalam
Dinasti Ming).
RAJA RAMA THIBODI II
Raja Rama Thibodi II
menggunakan dasar liberal semasa era pemeritahannya. Pada zaman pemerintahan
beliau, pertama kalinya Siam menjalinkan hubungan luar dengan kuasa Eropah
iaitu Portugis. Hal ini terjadi apabila Portugis dapat menawan Melaka pada
1511, lalu wakil Portugis Duerte Fernandez dihantar bagi menghadap Raja Siam
untuk menjelaskan keadaan yang berlaku. Selepas dari itu, banyak perwakilan
lain yang dihantar ke Siam cotohnya pada tahun 1512 dan 1516 yang diwakili oleh
Mirande de Azevado dan Duarte de Coelho. Ayudhya dan Portugis telah memeterai
perjanjian yang mana menyebut bahawa orang-orang Portugis dibenarkan tinggal
dan menjalankan perniagaan di Ayudhya, Tenasserim, Mergui, Patani dan Ligor. 12
KESIMPULAN
Kesimpulanya, Kerajaan
Sukhothai mencapai kegemilanganya semasa pemerintahn 3 orang pemerintah
terawalnya iaitu Sri Intrarit, Khun Ban Muang dan Rama Khamhaeng. Zaman
kegemilangan Sukhothai lebih jelas semmasa pemerintahan Rama Khamhaeng yang
melakukan pelbagai perubahan untuk kemakmuran dan kesejahteraan rakyat. Zaman
kejatuhan bermula semasa pemerintahan Lothai ( anak Rama Khamhaeng ) dan
seterusnya diambil alih oleh Luthai yang juga memberi tumpuan kepada keagamaan
berbanding soal kebajikan negara. Keadaan ini membuka peluang kerajaan Ayudhya
untuk muncul sebagai kerajaan kuat di Thailand.
Kerajaan Ayudhya menjadi antara kerajaan yang terawal di asia tenggara.
Kerajaan Ayudhya telah berkembang meluas di kawasan asia tenggara sekitar tahun
1347 sehingga tahun 1767. Kerajaan Ayudhya telah memberikan impak dalam
beberapa aspek. Asas sistem pemerintahan kerajaan Ayudhya masih digunapakai
sehingga hari ini seperti sistem peerintahan dimana Raja Thailand pada hari ini
adalah dari keturunan pemerintah Ayudhya.
13
BIBLIOGRAFI
Nik Safiah karim, et.
All. 1993. Tatabahasa Dewan, jilid 1 dan
2. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ooi Keat Gin, 2004. Southeast Asia. United States of America:Data
Publicator.
Rosalie Triolo, 1998. A Thai Journey. Carlton:Curriculum Corporation.
Thongchai Winichakul,
1997. Siam Mapped .University of
Hawai’I Press.
No comments:
Post a Comment